Schapen op Dwingeloose heide

Dwingeloo Orvelte 2021

Op pad met de camper vanaf 3 juni 2021. Donderdagmiddag rond 15:00 uur vertrokken en via diverse files en plensbuien zijn we om 18:00 uur in Stee in Lhee, de camperplek nabij Dwingeloo. We verkennen snel de omgeving en ontdekken dat Lhee bestaat uit een 10 tal boerderijen en een hotel. En een minibieb waar we een geocache vinden.

De volgende dag is het zonnig en warm, prima weer voor een rondje op de fiets door het Dwingelderveld. We zien diverse vogels, zoals Lepelaars, Kraanvogel, Geoorde fuut naast Waterhoen, Meerkoet (met jongen), Buizerd, Watersnip, Leeuweriken, Wilde eend, Grauwe gans, Canadese gans, Zwarte stern en horen vooral ook veel zangvogels in het bos (Merel, Vink, Groenling, Roodborst, Winterkoning, Mezen, etc.). Met een rondje van zo’n 25 km hebben we ook een ijsje verdiend in Dwingeloo. We sluiten de dag af met een Bierproeverij van de Gulpens brouwerij en winnen zelfs een bierpakket daarmee.

Rondje Dwingelderveld

Op zaterdag maken we hetzelfde rondje, nu met NeRo erbij. We genieten weer van het weidse uitzicht en de relatieve rust. Wel veel zingende vogels en wandelaars/fietsers, maar je kunt einden kijken zonder een huis te zien. Wel de radiotelescoop en schaapskooi waar we weer een geocache scoren. En nu ook weer vele leuke planten die de omgeving opfleuren als de Rhododendron, Veenpluis, Muizeoortje, boterbloemen, veenmos, koekoeksbloem, kamille, Brem, Margriet, Vingerhoedskruid, etc. Lunch midden in het bos met veel muggen, dus we blijven binnen (dat mag weer!) en natuurlijk weer afsluiten met ijs. Het avond eten is stoofvlees van Ro.

Zondag 6-6 maken we een rondje Diever. Weer door heide, bos en veld. Deze keer met lunch en ijsje in Diever. We maken vervolgens een mooi rondje met 10 geocaches waar aandacht aan is besteed. Leuke bezigheid, ook voor kinderen merken we bij voor ons de laatste en hun de eerste in de serie. Terug bij de camper gaan een borreltje en als avondeten een zalmpje er wel in.

We hebben besloten maandag naar Orvelte te verkassen. Op de fiets vanuit Stee in Lhee toch zo’n ruim 50 km retour en dat is wat veel voor onze ongeoefende achterwerken …

We arriveren rond 10:30 uur in Orvelte. Lekker rustige en ruime camperplek Orvelterblok, dat is wel een voordeel met de vorige. Nu max. 20 plekken, tegen 60 in Lhee en nu vrij uitzicht over de velden. Vriendelijke ontvangst (geen paal) en net sanitair.

Na de lunch gaan we op pad naar Orvelte op de fiets. We verkennen het (museum) plaatsje op een rustige maandag, want alles is dan dicht … Op de terugweg nog een geocache gescoord en dan rustig bij de camper in het zonnetje/schaduw tot het avondeten.

Dinsdag 8 juni gaan we voor het grotere werk. Een rondje van ruim 35 km. richting kamp Westerbork. We zien opnieuw dat er hier in Drenthe nog genoeg ruimte is. Door velden, heide, bos, een uitkijktoren komen we bij kamp Westerbork. Korte stop om rond te kijken. Jammer dat niemand hier van heeft geleerd, ook nu worden er nog steeds bevolkingsgroepen als tweederangs burgers beschouwd …

Orvelte

We trekken verder voor een prima lunch in Hooghalen bij Het Wapen van Schotland. We maken nog een extra ommetje voor asperges, welke nu voor morgen op het menu staan. En pikken een geocache op.

Dan verder via Zwiggelte naar Westerbork. Hier worden de overige ingrediënten voor de maaltijd morgen ingeslagen. Dan is het nog 5 km terug naar de camperplek waar we in de schaduw genieten van een drankje en bijkomen van de rit.

Het avondeten is simpel toastjes met salades, wat tapas en watermeloen toe. We zitten tot 21 uur buiten, dan wordt het toch wel erg koel. Gelukkig is de boer inmiddels klaar met het uitrijden van de gier. Dat gaf op deze verder rustige camperplek wel erg veel rumoer. Nu met alle rust horen we zelfs een wulp!

Woensdag doen we het rustig aan wat betreft het fietsen. Het wordt een rondje Wesup en Wesupperbrug. Door bos en veld en we besluiten met een lunch in Witteveen. Een prima 12-uurtje met een koel biertje, het is warm vandaag met 25 graden en zon. De middag verder bij de camper en genieten van de rust, het weidse uitzicht, een drankje en verder niets …

We hebben nog contact met het Erasmus MC over onze tweede vaccinatieprik. Die hebben ze voor a.s. zaterdag gepland, wat onhandig uitkomt. Maar er komt waarschijnlijk een tweede kans volgend weekeinde. Dat komt beter uit, dus kiezen we daarvoor.

Het avondeten is een uitgebreide maaltijd van asperges met aardappeltjes, ham en ei en een lekker wijntje erbij. We kunnen weer lang buiten zitten.

Westerbork

Vandaag een rustig dagje. Wachten op uitslag cardioloog Ro, blijkt allemaal goed. Dus we kunnen rond 11 uur op pad. We “doen” vandaag alleen Westerbork op zoek naar leuke winkels en geocaches. We lunchen bij Diggels, shoppen bij Jumbo en Kruidvat. Verder is er niet echt veel te beleven. Wel een ijssalon met prima ijs in het oude raadhuis. De geocaches zijn snel gevonden en om 15 uur zijn we weer lekker bij de camper in de schaduw van onze buren.

Ne kwijt zich weer van haar taak als kok, deze keer een maal van restanten Chinees, rijst en groenten. Natuurlijk weer met drank, want het is warm en dorstig weer.

Vrijdag is het de dag van een groter rondje van een kleine 40 km. We gaan naar het Mantingerzand voor zand en jeneverbessen. Die zien we wel, maar weinig zand. Wel veel heide, vennen, koeien en weer uitgestrekte velden en weidse uitzichten. Drenthe is de dunst bevolkte provincie van ons land en dat is goed te merken. We genieten er iedere dag weer van.

Voor onderweg een krentewegge meegenomen, korte stop voor koffie/fris (en een geocache) en om 14 uur zijn we in Westerbork voor lunch, opnieuw bij Diggels. Het blijft warm weer dus de rest van de middag rustig bij de camper doorgebracht.

Rondje Mantingerzand

Voor avondeten hebben we een BBQ. Verse worst en garnalen op de grill. Met stokbrood en sla een prima hap. Daarna nog een Vera via Ziggo Go. Via de WiFi meestal prima te doen, hier echter af en toe haperingen …

De zaterdag begint rustig, maar tegen 11 uur vertrekken we voor een rondje Schoon. Eerst naar Schoonloo om vervolgens door te trappen naar Schoonoord. Inderdaad trappen, want er staat een flinke wind (tegen). Hierdoor loopt de batterij ook snel terug. Maar we redden het nog wel om ermee thuis te komen. Onderweg lunch in De Haven in Schoonoord. Verder weer een lekkere fietstocht door bos, langs hei en in het veld. Afgezien van de vogels weinig herrie en weer verre uitzichten. Terug vanmiddag vooral in de camper door de, bij vlagen, stevige wind.

Het avondmaal is deze keer wraps met tonijn salade, sla e.d. We nemen een ijsje bij Landall als toetje. En  sluiten de dag weer af met een film.

Zondag maken we een rondje zuid oostelijk van onze camperplek. We gaan richting Meppen en Aalden. Door bos en veld, door Oosterhesselen en Zweeloo. Bij die laatste ook een lunch bij Tante Sweell. Weer een heerlijke fietstocht en we worden er steeds beter in. Onze kok Ne heeft vandaag macaroni met gehaktballetjes van Ro.

De laatste dag doen we de multicache in Orvelte. Op de fiets erheen en dan wandelen langs 10 punten om de coördinaten te vinden van de cache. We komen het Het Houten pad van Theodoor tegen. Eigenlijk voor kinderen, maar ook wij vermaken ons daar wel. Uiteindelijk hebben we ook de cache gevonden en gaan dan “thuis” lunchen en brengen deze warme middag verder door bij de camper. Gelukkig af en toe wat wind om het aangenaam te maken.

Het avondeten is een maal bij Diggels in Westerbork. De lunches waar steeds prima, dus nu het diner uitproberen. Ook dat valt goed in de smaak. Heerlijk biertje en bitterballen op het terras, gevolgd door een prima diner (spareribs, vegetarische linguine, saté) en dessert (monchou, patsboem)

Op de vertrekdag nog even de camper schoonmaken en alles legen. Dan kunnen we weer op huis aan. Drenthe ligt 2 uur en een kwartier weg, dus dat kunnen en zullen we vaker doen.