2023 – Canada

In het voorjaar van 2023 bedacht dat we naar de zalmtrek in Canada willen gaan om ook beren die zalm vangen te gaan zien. Er is nog 1 plek vrij in de Great Bear Lodge van 4-7 september. In het begin van de zalmtrek, maar toch goede kans op beren. Hopelijk meer dan 14 jaar terug, toen zagen we er 1. We boeken die dus.

Dan nog een reis eromheen, want heen en weer voor de Lodge is ook zo wat. We vinden bij 333Travel wat we zoeken en zij kunnen ook onze boeking inpassen in het reisschema. Bovendien nog een tweetal leuke excursies naar walvissen kijken en zwarte beren erbij en de reis is compleet:

28-08 Vertrek naar Canada

Vandaag een lange reisdag. Rond 10:30 uur worden we opgehaald door Rob die ons, wegens opbrekingen, via een omweg naar Rotterdam CS brengt.

Dan met de trein naar Schiphol, waar het na bagage drop off (zelf service), wachten is op vertrek. We vertrekken op tijd om 15:20 uur, worden ontvangen door de vriendelijke purser Jasper. In voor een lolletje en extra drankjes of kaasjes. Na bijna 9 uur vliegen komen we rond dezelfde lokale tijd als vertrektijd aan in Vancouver. We nemen een taxi naar het hotel aangezien er geen courtesy busje was. Rond 18 uur in het nette hotel BW Sands in Daviesstreet. We nemen nog een biertje en wat nachos in de bar van ons hotel en dan slapen.

29-08 Vancouver verkennen

Het is vandaag een regenachtige dag. Toch gaan we op pad met paraplu. Eerst een compasscard voor het OV. Net als onze OV kaart een oplaadbare en dan “tap and pass”

Vanwege de regen doen we onze eigen hop-on-hop-off toer met het OV. Rondje Skytrain en zien heel, heel veel flats Overal in Vancouver. Natuurlijk ook nog Canadaplace, Gastown en Steamworks brouwerij voor fish and chips en biertje.

Opvallend is het aantal cannabis winkels. Cannabis is legaal in Canada en dat verkoopt blijkbaar goed. Ook veel Aziaten in de Vancouver bevolking, waardoor borden naast Engels en Frans ook in Chinees (?) staan. En het water is gechloreerd, dus we slaan wat flessen water in, dat drinkt toch lekkerder.

30-08 Nog meer Vancouver en auto ophalen

De zon gaat schijnen en het blijft droog. Vandaag shoppen in Robsonstreet, bezoekje aan de Cathedral of Our Lady of the Holy Rosary en natuurlijk weer heerlijke cortado met gebak bij Beaucoup Bakery, net als gisteren. Dan maar op zoek naar de Canadaline om naar het vliegveld te gaan voor onze huurauto. We zijn er te vroeg dus kijken nog wat rond op het vliegveld waar we de vliegtuigen zien landen en vertrekken vanuit de observation lounge. Dan onze auto halen, met een extra 180 Canadese dollars ook een Tomtom. Het is een Chevrolet Malibu.

Door de spits naar ons hotel gaat goed. Even wennen aan verkeer en bewegwijzering. Dan nog een hapje in de bar van ons hotel.

Het blijkt quiz night te zijn en daardoor wat rumoerig en nog harde muziek. Trudy trekt dat niet, dus Pieter blijft alleen achter met bier en kipvleugels en doet dan ook de quiz maar mee in zijn eentje. Eens Gaan We Winnen is geen succes, maar wel leuk en gezellig. Rond 10 uur naar boven, want morgen op tijd op pad.

31-08 Naar Powell River

We moeten ons uiterlijk 9 uur melden in Horseshoe Bay voor de overtocht naar Langdale. Met een half uur rijden is ons vertrek rond 8 uur ruim op tijd. We staan dan ook flink vooraan. Overtocht gaat voorspoedig EN we zien een orka! Duidelijk het zwart/wit en de rugvin. We zijn al blij 😀

Dan vervolgen we de tocht over de highway 101 met het plan te stoppen bij Halfmoon Bay. Dat mislukt door, voor ons, onduidelijke bewegwijzering. We eindigen dan maar bij Smuggler Cove Marine Park. We maken een leuke wandeling, over plankieren, door moeras gebied en leuk uitzicht over zee. We zien verschillende eekhoorns en eenden, maar geen groot wild op zee. Na de wandeling trekken we verder naar Earls Cove voor de boottocht naar Saltery Bay. We zijn op tijd voor de overtocht van 15:45 uur. Dan nog een klein stukje naar ons hotel in Powell River, Beach Gardens Resort&Marina. Ook dit een net hotel met vooral “a room with a view”. We kijken uit over zee, de Marina en een restaurant beneden ons. Daar gaan we dan ook maar eten, wat een goede keuze blijkt. Na al het gereis niet te laat naar bed.

01-09 Valentine Mt. en Lund

Vandaag Powell River en omgeving verkennen. Eerste leuke ding zijn de otters vlak voor onze deur. En dan begint het met een zoektocht naar ontbijt, want we begrijpen de aanwijzingen van de hotel mevrouw blijkbaar niet goed. Toch nog wat gevonden bij het Town Center Hotel. Een prima omelet en koffie wat weer goed vult. Dan naar Valentine Mountain voor een stevige klim welke wordt beloond met fraai uitzicht. Ook hier zie  we weer de fraaie bomen met kale stammen van rood hout, de Arbutus. Volgend doel is Lund, het begin van Highway 101 (Mile 0) welke, naar men zegt tot in Chili loopt, 15202 km verderop.

Hier kijken we wat rond, nemen een prima ijsje en ontmoeten een jongen welke als hobby talen heeft. Hij spreekt er inmiddels 11 waaronder Nederlands. En dat spreekt deze Canadees uit Toronto met Jamaicaanse vader en Canadese moeder al prima. Na een cola in de bar, nog een geocache zoeken (en vinden) en een Arbutus mes gekocht. Dan weer terug naar Powell River. We bezoeken de Walmart voor van alles en nog wat, oorspronkelijk voor 2 lepels, maar dan komt er weer van alles bij 😀

Bij terugkeer eerst alles passen, want er zijn geen paskamers bij Walmart en we kunnen tot 10 uur terecht om te ruilen, zeggen ze. Dat blijkt dan weer niet te kloppen, want wanneer we na ons diner (yoghurt met een speciaal soort cornflakes met gedroogde vruchtjes) de kleding willen terugbrengen, blijkt het winkelcentrum gesloten.

Terug in ons hotel gaan we op ons balkon van de zonsondergang genieten met een koude (slappe) koffie van Starbucks. En dan blijkt het een geweldige avond te zijn met schitterende zonsondergang, otters voor de deur en orka’s wat verderop in zee, maar duidelijk te zien met de verrekijker. Na al dit genieten op tijd naar bed, want morgen weer verder met de boot van 8:05 uur.

02-09 Naar Campbell River

Vandaag vroeg op voor 90 km en een veerboot. Ferry naar Comox een uur voor vertrek (8:05 uur) aanwezig. Dan hebben we al in een drive-trough koffie gescoord. Die drinken we samen met yoghurt en cornflakes als ontbijt, terwijl we wachten op vertrek in de auto. Onderweg uitkijken naar orkas, walvissen en andere dieren. We zien walvissen (!), duidelijk de spuiters en staarten. Goede start van de dag 😁. Dan door Seal Bay National park naar de 19A en de eerste stop: Miracle Beach Provincial park. Hier, net als bij andere parken, een grote parkeerplaats en een stukje lopen naar het strand. Dat is dan vaak al de trail die de Canadezen/Amerikanen lopen. Dat valt alles mee, geen kilometers 🤭😂. We maken nog een rondje, zien veel driftwood op het strand, een raaf in de bomen, ganzen boven zee, zaagbekken in zee en veel meeuwen.

Dan op zoek naar een vogelreservaat, die vinden we niet, want dat blijkt een eiland midden in zee te zijn en niet iets aan de kust 😬En zo arriveren we zomaar al om 12 uur bij ons volgende hotel, Coast Discovery Inn. Dat is te vroeg (check-in vanaf 15) dus gaan we gelijk maar door naar Elk Falls Provincial park. Ook hier weer een leuke wandeling naar de hangbrug en de waterval door een bos met heel hoge bomen. We zien zelfs Golden eagels (steenarenden) in de lucht. Dan terug naar het hotel, inchecken, klacht over kapotte gordijnen, diner zoeken. We eindigen toch in het restaurant van het hotel. Dat blijkt prima eten met vooral de heerlijke vissoep.

Terug op onze kamer nog Netflix gekeken (Las Chicas del Cable) en dan slapen.

03-09 Walvis en Orka excursie

Het is zondag en we starten rustig aan met douchen, ontbijt (incl. met de kamer) en dan naar de markt en autoshow naast het hotel. We lopen ook vast naar de excursie plek, want de mail die ze zouden sturen toen we ons gister telefonisch aanmelden, is niet aangekomen. Dan maar ter plekke de vrijwaringen ingevuld en getekend. Nog even langs de super, even bijkomen op de kamer, lunch, geocache poging die mislukt en dan is het al weer tijd voor de tocht naar walvissen en meer.

We vertrekken wat verlaat, maar dat mag de pret niet drukken. We zien waar we voor komen: walvissen! Eerst langs wat zeeleeuwen, maar dan worden de spuiters gezien en zien we zo’n 5 stuks humpback whales een aantal keren ademen en weer duiken, zodat we fraai de staartvin zien. Eentje heeft er zin in en springt hoog op uit het water! Foto’s maken is lastig van een bewegende boot, maar toch nog een aantal prima herinneringen kunnen vastleggen. Ook nog dolfijnen tegen gekomen voor we weer teruggaan naar de marina van Campbell River. Dan zijn we 4 uur verder met deze excursie. Terug op de kamer overpakken voor onze trip naar de Great Bear Lodge morgen. We moet daar om 13:30 zijn, dus we gaan uiterlijk 10 uur vertrekken. En we kijken natuurlijk nog het resultaat van de foto’s en de filmpjes die we hebben gemaakt tijdens de excursie van de walvissen en dolfijnen. Dan niet te laat slapen.

04-09 Naar Port Hardy en de Great Bear Lodge

Vandaag begint het grote beren avontuur. We rijden naar Port Hardy (235 km) met een tussenstop bij Telegraph Cove. Dit ziet er nu heel anders uit dan hoe wij het ons herinnerden uit 2009. Nu vooral een resort met oude vervallen, niet onderhouden, houten gebouwen. Het viel ons wat tegen dit bezoek.

Dan als een speer naar Port Hardy om ons aan te melden voor het Great Bear Lodge avontuur, wat begint met een vliegreisje naar de Lodge. Nadat we onze bagage hebben opgeborgen, twee rugzakken met spul voor 4 dagen hebben ingecheckt en onze auto geparkeerd, gaan we naar het vliegveld van Port Hardy. Naast vluchten naar en van Vancouver vertrekken hier ook kleine (water) vliegtuigen met andere bestemmingen. Wij gaan met de Goose, een wat groter vliegtuig welke op zijn buik in het water land. Dat doet het dan ook na een vlucht van een klein half uur over een groene omgeving met veel water ertussen. Ons avontuur kan beginnen.

04/09-07/09 Great Bear Lodge

Hier waren we 14 jaar geleden ook al eens en zagen toen welgeteld 1 beer. Hopelijk is dat nu in het zalmen seizoen beter.

Dat was het zeker, daarom is deze trip een extra pagina waard met veel beren!!!

08-09 Naar Tofino

Weinig te vertellen vandaag. Na telefoontjes met beide moeders rond 10:30 vertrokken en rond 17:30 aankomst. Een hele dag rijden voor 503 km, reken op 6 uur tuffen. Door de kronkelwegen kan je hier niet hard en de maximum snelheid is meestal 80. Enkele stukken 100, maar dan weer bochten. Klein stuk snelweg met 110, dat schoot wel lekker op 😁

Ons plan de overheerlijke seafood showder in ons hotel in Campbell River voor lunch te nemen valt in duigen. Restaurant sluit eerder omdat er zo weinig klanten waren … Dan maar op een bankje in de zon yoghurt met cereals en een kaasbroodje. Wel met fraai uitzicht over de Strait of Georgia.

Kort op highway 4 een stop voor benzine en een Wallmart. Hier kunnen we de broeken wel inleveren. Kan dus weer van ons todo lijstje.

Onderweg fraai uitzicht, niet eentonige bossen, maar gevarieerd met loofhout en dennen, groot en klein, uitzichten op bergen en over meertjes, roofvogels in de lucht, verveelt niet.

Hotel (Best Western Tin Wis Resort) is weer prima met een kamer met uitzicht op zee. We zitten hier wel in een “tsunami hazard zone”, maar nu effe niet. Avondeten bij Lil’ Ronnie’s Beachside BBQ: kleine Mac&Cheese, aardappelsalade en spare ribs met lekker bier.

09-09 Beren excursie

Opnieuw prima weer. Zonnetje, soms wolkjes, 18-23 graden is het tot nu alle dagen. Twee regendagen mogen de pret niet drukken.

We starten de dag rustig, ontbijten, uitzicht op de Stille Oceaan vanaf ons balkon bewonderen, strandwandeling met vanaf zee binnentrekkende mist (toch lopen we in de zon, bijzonder …) , wat spelletjes en dit verhaal.

Dan nemen we de hoogst noodzakelijke spullen mee, want we gaan straks op een zodiac en mogelijk wordt het dan nat. We kijken nog wat rond in Tofino en lunchen wat voor we ons melden voor de excursie.

De zodiac viel mee, niet teveel beweging, rustig water, wel erg hard varen, maar we blijven droog. Echter de zwarte beren waar we op hoopten blijven buiten beeld, wel zien we een groep zeeotters en fraai landschap bij zonnig weer.

Dan nog even langs de COOP voor wat te eten vanavond (yoghurt met cereals en iets warms uit de magnetron). Ook zien we het eind/begin van highway 4 welke aan de waterkant van Tofino is. Dan terug naar het hotel voor het eten en nog twee Netflix afleveringen van de Chicas. Daarna tijd om te gaan slapen.

10-09 Naar Victoria

Weer een lange reisdag van 320 km. Niet lang na 10 uur vertrekken we uit Tofino over de 4. Voor onderweg wat stops bedacht, maar die mislukken: of verkeerde kant van de weg, of we zijn al voorbij de afslag voor we door hebben dat we daar af moesten (maar kort tevoren wordt er iets aangegeven en dan moet je meteen reageren, ook al rijdt je 80 km), of er wordt niets aangegeven. Toch vinden we nog een leuke pauze activiteit bij Little Qualicum Falls. Niet te lange wandeling naar watervallen door leuk bos met veel mossen en oude, hoge bomen. Hier eten we ook onze lunch onder het genot van een doedelzakspeler. Waarschijnlijk erop uit gestuurd om in het bos te oefenen, want thuis teveel herrie 🤭😀

Dan verder naar Port Alberni waar bij onze favoriete Walmart nog wat kleding wordt ingeslagen en we de tank nog wat vullen voor de laatste 200 km naar Victoria. Na de 4 East verder op de 19 South welke overgaat in de 1. De laatste zijn lekker brede wegen, maar ook door/langs steden dus de maximum snelheid is beperkt. Even na 17 uur zijn we dan in Victoria bij weer een prima hotel, de Embassy Inn. Inchecken en installeren en dan op zoek naar eten. Trudy heeft een pasta tent gezien en die staat goed aangeschreven blijkt. Dus we gaan naar The Old Spaghetti Factory. Wel even wachten, want de tent zit vol, maar over 20 minuten is er wel plek. Dat doen we en inderdaad een prima restaurant voor clam showder, Chicken Alfredo with Mushroom and Mascarpone Cheese Ravioli, Tiramisu en een Granville Honey Lager.

Eerst nog een rondje langs het water voor we terugkeren in het hotel. Nog even relaxen voor we gaan slapen.

11-09 Victoria verkennen

Vandaag gaan we de stad verkennen. We beginnen met geocaches bij het Parlementsgebouw en in Beacon Hill Park. Leuk park met vijvers, eenden, ganzen, pauwen en eekhoorns. Ook een kleine hagedis wordt gespot. En natuurlijk geocaches. We slenteren rustig door het park, want het is best weer warm voor een wandeling en vandaag worden het 13156 stappen 😁 Langs de Moss Lady op pad naar Mile 0 van de Trans Canada highway 1 en verder langs de kust (VS in de verte zichtbaar) via Holland Point Park een rondje voltooien door Menziestreet. We stoppen bij Piggy & Paisley voor koffie met lekkers. Bij het hotel de airco aanzetten zodat het lekker koel is als we terug komen. Dan door naar downtown voor plaatjes van van alles. Ook de nodige winkeltjes bezocht waar Trudy o.a. een kerstbal en een bagtag scoort, de Johnson Street Bridge bekeken en we ontdekken de Whistle Buoy Brewing Company. We nemen een biertje en zien dat je ook een proeverijtje kan doen. Dat moet op een vollere maag, dus eerst wat eten. We vonden een goed visrestaurant (volgens Tripadvisor en Google) dus daar gaan we heen. En inderdaad Finn’s Seafood Chops Cocktails blijkt een prima plek om te eten. We nemen de seafood showder en delen de Finn’s seafood linguini met als dessert een koffie pannacotta. Het smaakt ons allemaal weer uitstekend met uitzicht over de haven.

Dan toch nog terug naar de brouwerij voor een proeverijtje. We nemen vier biertjes en krijgen een vijfde erbij omdat we Nederlands zijn en de dochter van een Nederlandse uit Barneveld aan de tap staat 😁👍 Ook deze smaken weer lekker, behalve de vruchten varianten die meer op cassis lijken dan op bier.

Dan is het al aardig donker en gaan we terug naar het hotel. Ook de spreeuwen in Government St zoeken een plekje in de bomen, met honderden tegelijk. Nog wel een drietal t-shirts gescoord, maar dan hebben we het gehad voor vandaag.

Victoria is best een leuke stad, zoals we 14 jaar geleden ook ontdekten. Toen de high tea in de Empress gedaan, dus nu maar niet. Wat wel opvalt is dat er veel zwervers rondzwerven in de stad en de parken en de cannabis lucht tref je overal. Arm en rijk lopen door elkaar hier, elk in hun eigen wereld.

12-09 Naar Vancouver

Vandaag vertrekt de Ferry om 11 uur van Swartsbay. Dus op tijd op om daar op tijd te zijn. Dat lukt weer prima. Nog wel goed dat we checken waarom we alleen in rij 6 staan. Maar we mogen toch met de 11 uur boot mee. De overtocht is 1,5 uur en verloopt soepel. Behalve wat aalscholvers in de haven verder geen wild gezien. En we doen onderweg nog even de Verenigde Staten aan, want we varen een stukje door de territoriale wateren van dat land 🙂

Dan gelijk door naar het hotel, Holiday Inn Vancouver-Centre (Broadway) is weer prima met fraai uitzicht vanaf de 10e verdieping. We checken nog even het parkeren (voor 23 dollar kunnen we in de garage staan) en gaan dan met de metro naar Waterfront om onze Compasscard in te leveren en het geld wat er op staat, incl. de 6 euro borg voor de kaart terug te krijgen. Dat levert weer 40 euro op welke we deels besteden aan een biertje en calamari bij Steamworks. Ook nog een kleurige portemonnee voor Trudy gescoord. Dan de wandeling terug van zo’n 45 minuten. Op zich niet erg, maar het gaat toch wel op en neer hier in Vancouver. Via de Camble Bridge komen we weer aan de goede kan van het water en moeten dan echt wel erg plassen 🤭😀. Dat dan eerst voor we nog wat yoghurt halen voor het avondeten. Zo maken we onze voorraad eten ook weer verder op. We zijn redelijk vroeg, dus nog volop tijd voor wat afleveringen van Las Chicas del Cable voor het slapen gaan.

13-09 Klaar voor de terugreis

Vandaag weer terug naar Nederland. Vlucht pas om 17:45, dus nog volop tijd om wat te doen, maar wat dan. We gaan naar de Van Dusen Botanical Garden. Een leuke tuin, met beelden en veel watertjes en bomen. We wandelen er een paar uur rond, genieten van het groen en de rust, nemen een koffie en onze eigen yoghurt lunch. Wanneer we uitgekeken zijn is er nog tijd over en zelfs meer, want het vliegtuig is vertraagd. Vertrek nu om 19 uur. We hebben nog zat benzine en een auto, dus gaan voor een rondje 41st Ave, SW Marine Drive, NW Marine Drive naar W 4th Ave. Leuke rit door de groene buitenwijken van Vancouver, de universiteit wijk, langs Spanish Banks Beach voor een tweede tussenstop na SW Marine Dr Viewpoint. We zien al een beginnetje van de Indian summer, want de bomen beginnen rood en geel te verkleuren. Dan zijn we terug aan het “begin” van Granvillestreet en kunnen deze lange weg volgen naar het vliegveld. Tip: neem de middelste van de drie banen, linker vaak linksafslaand verkeer, rechter of rechtsafslaand verkeer of geparkeerde auto’s. We zijn rond 15:45 bij Alomo voor het inleveren van de auto. Alles OK en dan naar de departures voor het inleveren van de ruimbagage.

Dan gaat het fout, want Pieter vergeet te stoppen voor het overpakken van de restant bagage. Dan kan het ook niet meer anders en Trudy boos 😡 We slenteren nog wat rond en nemen een hamburger van Wendy’s voor we naar gate D58 gaan.

Uiteindelijk vertrekken we ongeveer 1,5 uur later als de planning was, maar komen zo’n drie kwartier later aan als de planning was. Dan hebben we bijna 9 uur gevlogen, diner (paella) en ontbijt (pancakes) gehad, een film gezien (A Man Called Otto) en zelfs wat geslapen, want het is plots nog maar anderhalf uur tot Schiphol.

Naar de bagageband is het niet ver (voordeel KLM vliegen?) en dan de trein en taxi naar huis waar we rond 14:30 aankomen. Dan langzaam aan uitpakken, de was, opruimen, boodschappen, boterham als diner, nog een Chicas en dan op tijd naar bed. Einde vakantie, morgen weer mantelzorgen.

Beestenboel Canada

We gingen vooral voor beren (zie het Great Bear Lodge verhaal), maar dit zagen we ook: orka`s (overtocht Horseshoe Bay naar Langdale de eerste en meerdere vanaf ons balkon van ons hotel Powell River, Beach Gardens Resort&Marina), eekhoorns en beverburcht (Smugglers Cove), otters (Powell River, Beach Gardens Marina), zalmen (springen op uit het water, paaien Great Bear Lodge), Witstaart herten (Powell River, gewoon op straat en in tuinen), meeuwen, kraaien, raven, reigers, wilde eenden, krekels, walvissen (overtocht Powell River naar Comox, spuiters en staarten), ganzen, Grote zaagbek (Miracle Beach, Great Bear Lodge), hertmuis (Elk Falls), Steenarend (Elk Falls), zeehonden (marina Campbell River, Great Bear Lodge), walvissen en dolfijnen (tour Campbell River), zeeleeuwen (tour Campbell River en Great Bear Lodge), zeeotters (Tofino), nog meer eekhoorns en een hagedis (Victoria), konijn op  de luchthaven Vancouver.