Budel, Roerdalen en Eifel – mei 2024

Deze keer een korte trip half mei richting de Eifel in Duitsland.

We beginnen deze tocht in Budel. Camperplaats Budel hebben we vaker bezocht en is een goed startpunt voor van alles. En nu is het sanitair ook gereed, dus helemaal prima voor een kort verblijf. Wij arriveren woensdags in de middag. Het regent en dat blijft het doen tot de volgende dag. Wanneer het dan toch droog wordt kunnen we kort na 11 uur naar Van Cranenbroek voor wat shoppen. We zijn gaan lopen gezien de weerverwachting dat het weer kan gaan regenen.

Wanneer we terug zijn bij de camper, overigens is dit onze eerste tocht met onze nieuwe Dethleffs camper (!), zijn de verwachtingen al een stuk beter en gokken we op droog weer en gaan met de fiets op pad. Eerst een bezoekje aan Tjeu van Horne Kampeercentrum Budel. We steken weer het nodige op van de vriendelijke meneer en zien ook veel campers, maar die hebben we net nieuw, dus voorlopig zitten we goed.

Bierproeverij bij de Bonte Os

Na een bezoekje aan AH voor wat boodschappen strijken we neer op het terras bij De Bonte Os. We nemen een bierproeverijtje, welke blijkt te bestaan uit drie verschillende flesjes bier en ook nog snacks daarbij. Wij breiden dit nog uit met een nachos schaal. Samen met een luxe rijstevlaai als toetje (later bij de thee) hebben voor die avond wel weer genoeg. De buien blijven komen, maar wij zitten droog 🙂

De volgende dag, vrijdag, begint redelijk droog. We gaan weer fietsen. Na wat spullen terugbrengen bij Cranenbroek maken we een rondje van 32 km. Eerst veel industrie en wegen, maar later ook nog bos en natuur. Na prima lunch bij Daatjeshoeve wordt het weer minder. We vertrekken, maar keren snel weerom wegens een stortbui. Dan nog een koffie en dan weer een poging. Met af en toe regen keren we terug naar huis. Met het oog op de kuilen in het fietspad denk je “ik rij hier lekker door, maar naast me staat een kudde herten naar ons te kijken” en net als je dat denkt en toch even links kijkt staan ze er!!! Een roedel van wel 15 stuks staan op een afstandje ook ons te bekijken. Ondanks de nattigheid toch weer een perfect uitje.

Een paar edelherten uit de roedel van 15 die we zagen

Ons uitje naar de pubquiz bij De Bonte Os slaan we over en kijken een leuke film bij Pathé. Morgen weer vroeg op voor de volgende bestemming.

Dat is dan Roerdalen in Sint Odiliënberg, Limburg. Daar komen NeRo ook naar toe. We zijn er op tijd na lossen en laden en wat boodschappen en er is nog plek voor 2 campers. Wij installeren ons en NeRo sluiten rond het middaguur aan. Het is al aardig warm in het zonnetje en we prepareren de fietsen ook vast. Na inslaan van asperges (voor 1ste Pinksterdag) en aardbeien (toetje vanavond) gaan TruPie nog een rondje op de fiets. Dat gaat goed tot de laatste honderd meter. Dan komt er een stortbui naar beneden en worden we behoorlijk nat. Na even schuilen onder de bomen spurten we de laatste 100 meter naar de camper, dekken de fietsen af en zitten droog voor het vervolg van de stortbui. Borrelen en avondeten doen we in de camper bij NeRo. Na de afwas verder een rustig avondje in de camper.

Kasteel Aerwinkel, klaprozen in de berm, aspergeveld

Eerste Pinksterdag begint nat, de buien volgen elkaar in rap tempo op. Pas rond de middag kunnen we droog naar buiten. Dan gaan we voor een wandeling naar een geocache en zien of we prijs hebben in de loterij bij Zittard Asperges. En zowaar we hebben prijs! Een heel pakket met asperges, ham, biertje, wijntje, sausje en risottorijst. Met gevolg een plaatje op Facebook van de winnaars 🙂

Daarna, voor de regen later in de middag, gaan TruPie weer op de fiets op pad naar de basiliek van Sint Odiliënberg. We ontmoeten nog een stel uit Roelofarendsveen en na aanbellen een non in het klooster naast de basiliek. Bij terugkomst een borrel en we eten asperges met ham en zalm.

De basiliek en omliggende gebouwen
Het witte goud met ei, ham en zalm

Op maandag een goede dag om te gaan fietsen. We maken een ommetje van 22 km door het Roerdal langs de Roer, door de velden en af en toe wat bos. We zijn op tijd thuis om nog van het zonnetje te genieten en kunnen zelfs buiten eten. Een prima dag na alle regen die gevallen is.

Langs de Roer

Dinsdag gaan we dan verder op pad richting de Eifel. De route naar Rurberg brengt ons vanuit Nederland naar Duitsland, vervolgens weer Nederland, dan België en dan weer naar Duitsland. Rond 11:30 uur zijn we dan op plaats van bestemming en hebben we al fraaie uitzichten gehad over het Nationale Park Eifel. We staan aan de Eiserbachsee, wat een stukje van het stuwmeer de Rursee is, nabij een ander stuwmeer, Obersee. De twee zijn gescheiden door de Paulushofdamm waar je over kunt wandelen, wat we dan ook doen voordat het weer gaat regenen. Ook scoren we nog een overheerlijke Eiskaffee. De rest van de middag spelen we rummikub in de camper tot het zover is dat we kunnen gaan eten bij NeRo in de camper. Weer heerlijke asperges met ham, ei en zalm. We zien vanuit de camper ook eekhoorns die de camperplaats verkennen.

De woensdag wordt droog weer verwacht dus plannen we een tochtje met de boot en een treintje. Die laatste is niet een echte trein, maar een op banden 🙂 We vertrekken om 11 uur precies voor de boottocht over de Rursee. Leuk tochtje met fraaie groene oevers en ook veel huisjes op de oevers en pleziervaart. Tegen 12 uur zijn we in Schwammenauel waar om 12 uur het “treintje” vertrekt. In Heimbach stappen we uit en verkennen het dorp. Leuke kerk in een combi van oud en nieuw en de burcht “beklimmen” we met de lift. Rond 16 uur maken we het rondje met de trein af en zijn op tijd voor de boot terug om 17 uur. We drinken en eten wat in restaurant Rurzeit nabij de camperplaats.

Rursee en Heimbach

Op donderdag scheiden dan onze en NeRo’s wegen. Zij trekken verder en wij gaan op de terugweg. De laatste twee nachten verblijven we in Kevelear. Sinds de 15de eeuw een bedevaartplaats voor Mariaverering. Wij verkennen het plaatsje meteen, want vandaag is het droog. Leuk stadje met veel kerken, kapellen en kaarsbrand plekken op het plein. We doen nog wat boodschappen en bergen de fietsen weer op. De rest van de avond onze nieuwe hobby: rummikub 🙂

De vrijdag is jammer genoeg een regendag. Wanneer het even droog is verkennen we de oude munitie bunkers in de buurt, welke nu vakantiewoningen en paardenstallen zijn en scoren 2 geocaches. Verder een rummikub, spelletjes op de iPad en een beetje Murdoch Mysteries dagje.

Kevelear

Op zaterdag dan weer terug naar huis. We maken een ommetje via Antwerpen om een carport te bekijken welke we wellicht voor onze camper kunnen gaan gebruiken. Het ziet er fraai uit, dus die nemen we mee in de afwegingen.